top of page
junansei logo 2022.png

Waarom er geen ouders kijken tijdens de les

Kijken bij de les

Bij sommige sportclubs mag je als ouder kijken tijdens de les. Superleuk.

 

Als ouder vind ik het heerlijk om mijn kinderen te zien sporten. Om ze lekker bezig te zien. En om te begrijpen wat ze allemaal leren.

 

Maar ondanks dat ik het als ouder zo leuk vind om te kijken, hebben we er tóch bewust voor gekozen om tijdens onze lessen bij Junansei geen ouders in de zaal te hebben. In dit artikel lichten we onze afwegingen toe.

Grote doelen

Veel kinderen die bij ons trainen hebben naast lekker sporten nog een ander doel. Zelfverzekerder worden, fysiek sterker worden, je leren beheersen, rekening houden met een ander, voor jezelf op leren komen, of weerbaarder worden. Grote en moeilijke doelstellingen die je niet van de ene op de andere dag kunt realiseren.

Wij zijn ervan overtuigd dat het beoefenen van een verdedigingssport onder begeleiding helpt om deze grote doelen te bereiken. In de lessen hebben we invloed op de oefeningen, de trainingspartners en de sfeer. Op die manier kunnen we beïnvloeden wat er gebeurt, zodat de kinderen hetgeen ze willen leren, kunnen oefenen. En als je oefent, dan wordt je er beter in.

 

Door in iedere les kleine oefensituaties te creëren, gaat het kind iedere week stap voor stap vooruit. Een heleboel kleine stapjes tellen op tot een grote verandering.  

Zo kan bijvoorbeeld een onzeker kind oefenen om op iemand af te stappen met het maken van een tweetal. En kan een druk kind in verschillende stoeivormen oefenen om zijn kracht te doseren en goed te gebruiken.

Door de structuur van de les leren kinderen om rekening met elkaar te houden, hun eigen grenzen aan te geven en die van een ander te respecteren. 

Op die manier creëren we een omgeving waarin de kinderen in een veilige omgeving kunnen werken aan hun belangrijke, persoonlijke doelen terwijl ze lekker aan het sporten zijn.

Veilige leeromgeving

Aan jezelf werken is ontzettend moeilijk en confronterend. Je zoekt je eigen grenzen op en moet deze steeds een stukje verleggen. Dat is nogal wat. Iedere week opnieuw.

Daarom werken we hier in de lessen spelenderwijs aan. Daardoor zijn de oefeningen leuk om te doen en hebben de kinderen het in de lessen naar hun zin. 

Oefenen is een proces. Soms gaat een kind met sprongen vooruit, en soms wordt er even een pas op de plaats gemaakt. Of een stapje terug. Al deze stappen zijn essentieel voor groei.

Groeien gaat het makkelijkst in een veilige leeromgeving. We waarborgen dat door een heldere lesstructuur met duidelijke omgangsnormen waar iedereen met respect met elkaar omgaat. Daarnaast willen we graag een rustige zaal zonder met zo min mogelijk afleiding. En dus zonder ouders en ander publiek langs de kant. 

De ouder langs de kant kijkt waarschijnlijk blij naar zijn of haar eigen kind en is helemaal niet bezig met de andere kinderen. Maar de kinderen op de mat hebben het gevoel dat ze voor publiek staan. Dat er naar hen gekeken wordt. Dat resulteert in spanning en soms zelfs stress. En dat heeft invloed op de les.

Uitzondering proefles

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld bij een proefles. Als ouder breng je je kind naar een nieuwe sportclub, een nieuwe activiteit met allemaal nieuwe mensen. Je weet niet precies wat ze daar doen, hoe het in zijn werk gaat en hoe iedereen met elkaar omgaat.

 

Natuurlijk wil je weten waar je kind terecht komt en hoe het gaat. En als kind wil je dan meestal ook de steun van papa of mama hebben. De geruststelling dat papa of mama in de buurt is, zodat je je geen zorgen hoeft te maken. En dat je ouder kan zien wat je allemaal voor coole oefeningen doet.

Uitzondering wedstrijden

Een tweede uitzondering is publiek bij wedstrijden.

 

Een paar keer per jaar organiseren we wedstrijden voor de jeugd. In de les houden we altijd rekening met elkaar en zorgen we samen dat het lukt. In een wedstrijd heb je te maken met een tegengesteld belang. Jij wil graag winnen, maar de ander wil dat ook.

 

Tijdens de wedstrijd moet het gebeuren. Je bent aangewezen op je eigen kennis en kunde. Je kan niet verschuilen achter iemand anders of een team. Jij moet nú in de praktijk brengen wat je tijdens de lessen hebt geleerd. En dan hoop je dat het genoeg is voor de winst...

Dit is heel spannend. En dan is het heel fijn als je die momenten kunt delen. Als je ouders gezien hebben wat een geweldig mooi punt je hebt gescoord. Of hoe jammer het was dat het deze keer net niet lukte. 

Uitzondering examens

Tenslotte zijn de half jaarlijkse examens een belangrijke uitzondering.

In een examen geven de kinderen een demonstratie van de technieken die ze de afgelopen periode geleerd hebben. 

 

Een belangrijk doel van een budo-examen is dat mensen zich leren tonen. Dat je gaat staan en durft te laten zien wat je kan op het moment dat het gevraagd wordt.

En aan het eind van het examen krijg je een diploma, en een nieuwe tuimel of slip voor op je band. En soms zelfs een hele nieuwe kleur band. 

Het examen is het hoogtepunt van het seizoen. En daarbij is publiek natuurlijk onmisbaar.

Conclusie

Naast fijn sporten met elkaar, werken veel kinderen in de lessen aan belangrijke doelen. Doelen die voor hen als mens belangrijk zijn. Doelen die soms grensverleggend zijn.

 

Om deze doelen te kunnen behalen is een veilige en besloten leeromgeving essentieel. Een omgeving waar het kind zich prettig voelt. Een omgeving waar het kind durft om zijn of haar grenzen op te zoeken. En te verleggen.

Als de grenzen verlegt zijn, dan komt het moment om aan alle ouders, opa’s, oma’s, familie en vrienden te laten zien hoe goed het gaat. Om alle coole technieken te laten zien. Om je kennis en kunde toe te passen in een wedstrijd of examen. Om iedereen te laten zien hoe hard je gegroeid bent.

En op dat moment is publiek onmisbaar!

bottom of page